Saturday 31 December 2011

Ever Wonder? - The Locks on the Door!



I always lock my doors before going outside. I believe all of us do the same to protect our valuable properties from the thieves. I have seen people with more than 3 locks on the door and some also have a specialized integrated alarm system against forceful entry! Some also have 24 hours live monitoring systems built in the house. 

Then one day I was thinking, it is quite sad that we use so many locks in order to safeguard some belongings, but, we have little or no locks at all in ourselves to safeguard our Imaan from shaitan and evils of this world.

This Imaan, which is more precious than any material thing, needs more protection than our belongings.






Islamic Story - Giant Ship Engine that Failed

The following is an incident about an engine failure in a giant ship. The ship's owners tried one expert after another, but none of them could figure but how to fix the engine. Then they brought in an old man who had been fixing ships since he was a youngster. He carried a large bag of tools with him, and when he arrived, he immediately went to work. He inspected the engine very carefully, top to bottom.

Two of the ship's owners were there, watching this man, hoping he would know what to do. After looking things over, the old man reached into his bag and pulled out a small hammer. He gently tapped something. Instantly, the engine lurched into life He carefully put his hammer away. The engine was fixed! A week later, the owners received a bill from the old man for ten thousand dollars.

"What?!" the owners exclaimed. "He hardly did anything!"

So they wrote the old man a note saying, "Please send us an itemized bill."

The man sent a bill that read:

Tapping with a hammer $ 2.00
Knowing where to tap $ 9998.00

Effort is important, but knowing where to make an effort in your life makes all the difference. Knowledge in Islam is highly valued. Knowledge will benefit us in this world and in the hereafter.

Tuesday 6 December 2011

adakah anda layak mengundi???

hi, dah check status anda???

http://daftarj.spr.gov.my/NEWDAFTARJ/  


SPR jamin guna daftar pemilih bersih untuk PRU-13

KUALA TERENGGANU: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memberi jaminan daftar pemilih yang akan digunakan suruhanjaya itu dalam Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang adalah daftar pilihan raya sebersih-bersihnya.

Pengerusinya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar, berkata sekarang ini SPR bekerjasama dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk membersihkan nama mereka yang sudah meninggal dunia.


"SPR sejak dulu lagi memberi perhatian yang serius membersih daftar pemilih ini," katanya selepas program Taklimat Pengurusan Pilihan Raya kepada pegawai pengurus, penolong pegawai pengurus dan pembantu pilihan raya negeri Terengganu di sini, hari ini.
Menurut Wan Ahmad, setiap tahun SPR membersih lebih kurang 50,000 nama mereka yang sudah meninggal dunia daripada daftar pemilih di seluruh negara.

"Proses membersih daftar pemilih mereka yang telah meninggal dunia disemak oleh SPR dan Jabatan Pendaftaran Negara setiap hari," katanya.

Wan Ahmad berkata, jumlah pemilih yang berdaftar di seluruh negara sekarang ini lebih kurang 12.4 juta dan berharap mereka yang belum berdaftar supaya berbuat demikian.

"InsyaAllah kalau mereka berdaftar sekarang nama mereka akan sempat di proses dan diwartakan untuk mengundi pada pilihan raya akan datang," katanya.
Beliau berkata, bagi warga negara yang bertanggungjawab daftar pemilih adalah penting kerana ia akan menentukan masa depan negara.

Bagi Terengganu, untuk pilihan raya umum ke-13 nanti, Wan Ahmad berkata, pihaknya akan membuka sebanyak 342 pusat mengundi, 332 daripadanya adalah bangunan sekolah.

Katanya, SPR akan membuka sebanyak 1,145 saluran tempat mengundi serta melantik lebih 9,000 orang petugas pilihan raya, majoritinya terdiri daripada guru-guru berpengalaman dalam pilihan raya lalu.

Wan Ahmad berkata, peruntukan bajet pilihan raya bagi negeri Terengganu akan datang adalah sebanyak RM6.5 juta dan bajet keseluruhan negara sebanyak RM300 juta. - BERNAMA

Monday 5 December 2011

Doa dan terus berdoa

Doa artinya memohon, memohon artinya meminta, meminta artinya memerlukan, semua kita memerlukan, faqir, miskin & hina dina dihadapan ALLAH, semua kita memerlukan ALLAH, ridhoNYA, rahmatNYA, ampunanNYA, petunjukNYA, berkahNYA & pertolongnNYA dlm segala hal (QS35:15).

Doa itu perintah ALLAH(QS40:60), jadi diijabah atau belum doa itu sudah berNILAI IBADAH. 

ALLAH berfirman,"Tiada yg dapat menolak qodhoKU kecuali doa hambaKU" (Hadist Qudsi), begitulah cara ALLAH menyukai & mnghormati hambaNYA yg berdoa.

"Perbanyak doa, akupun tidak tahu kapan, dimana, situasi macam apa doamu diijabah ALLAH, apalagi saat doa bersama, "min ayyi fammain tuqbal" dari mulut mana doa itu diijabah ALLAH, demikian anjuran Rasulullah. 

SubhanALLAH, teruslah BERDOA sahabatku.

Ya ALLAH, aku takut sgt sekiranya Engkau membengkokkan hati kami, Ya Allah tetapkanlah hati kami, dlm petunjukMU.


sumber: http://www.facebook.com/kh.muhammad.arifin.ilham/posts/10150503519924739
kadang2 layan lagu sheila on 7, best gk.
buat aku tersenyum!!!

Sunday 4 December 2011

SENARAI NAMA-NAMA ULAMA ISLAM YANG MUKTABAR YANG BERAKIDAH ASYAIRAH DAN MATURIDIYAH YANG BUKAN AKIDAH WAHABI

Antara Ulama’-Ulama’ dalam Bidang Akidah yang Bermazhab Al-Asya’irah
  1. Imam Abu Al-Hasan Al-Asy’ari, pengarang kitab Al-Luma’ dan Maqolat Islamiyyin
  2. Imam Al-Baqillani (405H)
  3. Abu Ishaq Al-Isfarayini (418 H)
  4. Imam Ishaq As-Syirazi (476 H)
  5. Imam Al-Juwaini
  6. Imam Al-Haramain Abu Al-Ma’ali Al-Juwaini (478 H), pengarang kitab An-Nizomiyah
  7. Imam Hujjatul Islam Abu Hamid Muhammad bin Muhammad Al-Ghazali r.a. pengarang kitab Al-Iqtisod fi Al-I’tiqod (505 H)
  8. Imam Ibn ‘Asakir (576 H), pengarang kitab tabiyiin Kazb Al-Muftari
  9. Imam As-Syahristani (548 H)
  10. Imam Fakhruddin Ar-Razi pengarang kitab Asas At-Taqdis (606 H)
  11. Imam Al-Allamah Al-Amadi (631 H)
  12. Imam Al-Iji (756 H)
  13. Imam Sa’ad At-Taftazani (793 H) pengarang kitab syarh Al-Maqosid
  14. Imam As-Syarif Al-Jurjani (816 H)
  15. Imam Abu Mansur At-Tamimi
  16. Imam Nas Al-Maqdisi
  17. Imam Al-Farawi
  18. Imam Abu Al-Walid Al-Baji
  19. Imam Al-Bahili
  20. Imam Sultonul Ulama’ Izz ibn Abdis Salam
  21. Imam HibbatulLah Al-Makki
  22. Imam Al-Baijuri
  23. Antara Mufassir-mufassir Bermazhab Al-Asy’ari
  24. Imam Al-Mufassir Al-Allamah Al-Qurtubi r.a.
  25. Imam Al-Mufassir Ibn Kathir (rujuk buku tobaqot As-Syafi’iyyah Al-Kubra 10/200 karangan Imam As-Subki, Ad-Durar Al-Kamin 1/85 karangan Ibn Hajar dan sebagainya)
  26. Imam Al-Mufassir Ibn ‘Athiyyah Al-Andalusi r.a., pengarang kitab tafsir Al-Muharrar Al-Wajiz
  27. Imam Al-Mufassir Abu Hayyan Al-Andalusi r.a., pengarang kitab Al-Bahr Al-Muhith.
  28. Imam Al-Mufassir Fakhruddin Ar-Razi r.a., pengarang kitab tafsir mafatih Al-Ghaib
  29. Imam Al-Mufassir Al-Hafiz Al-Buhgowi, pengarang kitab tafsir Al-Bughowi dan kitab Syarh As-Sunnah.
  30. Imam Al-Mufassir Abu Al-Laith As-Samarqandi r.a., pengarang kitab tafsir Bahr Al-Ulum, kitab bustanul Arifin dan tanbih Al-Ghafilin.
  31. Imam Al-Mufassir Abu Al-Hasan Ali An-Naisaburi pengarang kitab asbab An-Nuzul.
  32. Imam Al-Mufassir Abu At-Thana’ Syihabuddin Al-Alusi Al-Husaini Al-Hasani r.a.
  33. Imam Al-Mufassir At-Thamin Al-Halabi r.a., pengarang kitab tafsir Ad-Durr Al-Mashun.
  34. Imam Al-Mufassir Al-Hafiz Jalaluddin As-Suyuti r.a., pengarang kitab tafsir Ad-Durr Al-Manthur.
  35. Al-Imam Al-Khotib As-Syirbini r.a., pengarang kitab tafsir As-Siraj Al-Munir.
  36. Imam Al-Allamah At-Thohir bin Asyur, pengarang kitab At-Tahrir wa At-Tanwir
  37. Imam Az-Zarkasyi
  38. Imam Mutawalli As-Sya’rawi r.a.
Ulama’-ulama’ Muhaddithin (hadith) yang bermazhab Al-Asya’irah
  1. Imam Al-Hafiz Abu Al-Hasan Ad-Darqutni r.a.
  2. Imam Al-Hafiz Abu Nu’aim Al-Ashbahani r.a., pengarang kitab hilyatul Auliya’
  3. Imam Al-Hafiz Al-Hakim An-Naisaburi, pengarang kitab Mustadrak
  4. Imam Al-Hafiz Ibn Hibban, pengarang kitab At-Thiqat
  5. Imam Al-Hafiz Abu Sa’id Ibn As-Sam’ani r.a., pengarang kitab Al-Inshof
  6. Imam Al-Hafiz Abu Bakr Al-Baihaqi r.a., pengarang kitab-kitab hadith dan kitab Al-Asma’ wa As-Sifat.
  7. Imam Al-Khatib Al-Baghdadi
  8. Imam Al-Hafiz Muhyiddin Yahya bin Syarf An-Nawawi r.a., pengarang kitab syarh sahih muslim dan banyak lagi.
  9. Sheikhul Islam Imam Al-Hafiz Abu Amr bin As-Solah
  10. Imam Al-Hafiz Ibn Daqiq Al-‘Aid
  11. Imam Al-Hafiz Ibn Abi Jamrah Al-Andalusi, musnid Ahlul Maghrib
  12. Imam Al-Hafiz Al-Karmani, pengarang syarah sahih Al-Bukhari
  13. Imam Al-Hafiz Al-Munziri, pengarang At-Targhib wa At-Taqrib
  14. Imam Al-Hafiz Al-Abi, pensyarah sahih Muslim
  15. Imam Al-Hafiz Ibn Hajar Al-Asqolani, pengarang fahtul Bari dan sebagainya.
  16. Imam Al-Hafiz As-Sakhowi r.a.
  17. Imam Al-Qostollani r.a. pengarang Irsyad As-Sariy
  18. Imam Al-Hafiz Al-Munawi r.a..
  19. Imam Al-Hafiz Ad-Dimyathi r.a.
  20. Sheikh Al-Hafiz Waliyullah Al-Dahlawi r.a.
  21. Sheikh Abu Al-Mahasin Al-Qouquji
  22. Sheikh Al-Hafiz Ahmad As-Siddiq Al-Ghumari r.a..
  23. Sheikh Al-Musnid Muhammad Al-Hafiz At-Tijani.
  24. Sheikh Musnid Ad-Dunya, 
  25. Sheikh Muhammad Yasiin Al-Fadani.
  26. Sheikh Al-Musnid Abbas Al-Maliki
Antara Ulama’-ulama’ Sirah yang Bermazhab Al-Asy’ari
  1. Imam Qadhi ‘Iyad, pengarang kitab As-Syifa fi syama’il wa ahwal Al-Mustofa
  2. Imam As-Suhaili r.a., pengarang kitab Ar-Raudh Al-Unf
  3. Sheikh Ibn Khaldun
  4. Imam Ibn Athir r.a.
  5. Imam As-Solihi Ad-Dimasqi, pengarang kitab Subulul Huda wa Ar-Rosyad
  6. Sheikh Yusuf An-Nabhani r.a..
Antara Ulama’-ulama’ Fiqh yang Bermazhab Al-Asy’ari

Menurut Imam Tajuddin As-Subki, majoriti ulama’ mazhab As-Syafi’ie, Malikiyah, Hanafiyah dan Sebahagian ulama’ Hanabilah bermazhab Al-Asy’ari. Demikian diriwayatkan daripada Imam Izzuddin bin Abdil-Salam yang turut diakui oleh Imam Abu Amr ibn Hajib dan Jamaluddin Al-Husairi. (At-Tobaqot 3/365)

 Antara fuqaha’ yang kuat mempertahankan mazhab Al-Asy’ari ini iaitu:

  1. Imam Tajuddin As-Subki, pengarang kitab Al-Saif As-Saqil
  2. Imam Sheikhul Islam Zakaria Al-Ansori r.a..
  3. Imam Ar-Rafi’ie As-Syafi’e
  4. Imam Ibn ‘Abidin
  5. Imam Ibn Hajib.
  6. Imam Al-Habib Abdullah bin ‘Alawi Al-Haddad r.a.
  7. Imam ‘Alauddin Al-Bukhari
  8. Imam Al-Baidhowi r.a.
  9. Imam Az-Zabidi r.a.
  10. Imam Al-Qorofi r.a.
  11. Mufti Makkah Sheikh Ahmad Zaini Dahlan As-Syafi’e
Antara Ulama’-ulama’ Qiraat yang Bermazhab Al-Asy’ari
  1. Imam Al-Qari’ Ibn Jazri
  2. Imam As-Syatibi r.a.
Antara Pemimpin-pemimpin Islam yang Masyhur yang Bermazhab Al-Asy’ari
  1. Sultan Salehuddin Al-Ayubi
  2. Sultan Muhammad Al-Fateh

Antara Peringkat Para Ulama’ Al-Asya’irah

Peringkat Pertama (Dari Kalangan Murid Imam Abu Al-Hasan Al-Asy’ari)

Abu Abdullah bin Mujahid Al-Bashri
Abu Al-hasan Al-Bahili Al-Bashri
Abu Al-Hasan Bandar bin Al-Husein Al-Syirazi As-Sufi
Abu Muhammad At-Thobari Al-‘Iraqi
Abu Bakr Al-Qaffal As-Syasyi
Abu Sahl As-So’luki An-Naisaburi
Abu Yazid Al-Maruzi
Abu Abdillah bin Khafif As-Syirazi
Abu Bakr Al-Jurjani Al-Isma’ili
Abu Al-Hasan Abdul ‘Aziz At-Thobari
Abu Al-Hasan Ali At-Thobari
Abu Ja’far As-Sulami Al-Baghdadi
Abu Abdillah Al-Asfahani
Abu Muhammad Al-Qursyi Al-Zuhri
Abu Bakr Al-Bukhari Al-Audani
Abu Al-Manshur bin Hamsyad An-Naisaburi
Abu Al-Husein bin Sam’un Al-Baghdadi
Abu Abdul Rahman As-Syaruthi Al-Jurjani
Abu Ali Al-Faqih Al-Sarkhosyi

Peringkat Kedua

Abu Sa’ad bin Abi Bakr Al-Isma’ili Al-Jurjani
Abu Thayyib bin Abi Sahl As-So’luki An-Naisaburi
Abu Al-Hasan bin Daud Al-Muqri Al-Darani Ad-Dimasyqi
Al-Qodhi Abu Bakr bin At-Thoyyib bin Al-Baqillani
Abu ‘Ali Ad-Daqqaq An-Naisaburi (guru Imam Al-Qusyairi)
Al-Hakim Abu Abdillah bin Al-Bai’e An-Naisaburi
Abu Manshur bin Abi Bakr Al-Isma’ili
Al-Ustaz Abu Bakr Furak Al-Isfahani
Abu Sa’ad bin Uthman Al-Kharkusyi
Abu Umar Muhammad bin Al-Husein Al-Basthomi
Abu Al-Qasim bin Abi Amr Al-Bajli Al-Baghdadi
Abu Al-Hasan bin Maysazah Al-Isfahani
Abu Tholib bin Al-Muhtadi Al-Hasyimi
Abu Mu’ammar bin Abi Sa’ad Al-Jurjani
Abu Hazim Al-‘Abdawi An-Naisaburi
Al-Ustaz Abu Ishaq Al-Isfara’ini
Abu ‘Ali bin Syazan Al-Baghdadi
Abu Nu’aim Al-Hafiz Al-Isfahani
Abu Hamid Ahmad bin Muhammad Al-Istawa’ie Ad-Dalwi

Peringkat Ketiga

Abu Al-Hasan As-Sukri Al-Baghdadi
Abu Manshur Al-Ayyubi An-Naisaburi
Abu Muhammad Abdul Wahab Al-Baghdadi
Abu Al-Hasan An-Na’imi Al-Bashri
Abu Thohir bin Khurasah Ad-Dimasyqi
Al-Ustaz Abu Manshur An-Naisaburi
Abu Dzar Al-Haraqi Al-Hafiz
Abu Bakr Ad-Dimsyaqi (Ibn Al-Jurmi)
Abu Muhammad Al-Juwaini (ayahnda Imam Al-Haramain Al-Juwaini)
Abu Al-Qasim bin Abi Uthman Al-Hamdani
Abu Ja’far As-Samnani
Abu Hatim At-Thobari Al-Qozwini
Abu Al-Hasan Rasya bin Nazhif Al-Muqri
Abu Muhammad Al-Isfahani (Ibn Al-Laban)
Abu Al-Fath Salim bin Ayyub Al-Razi
Abu Abdillah Al-Khobazi Al-Muqri
Abu Al-Fadhl bin ‘Amrus Al-Baghdadi Al-Maliki
Al-Ustaz Abu Al-Qasim Al-Isfarayini
Al-Hafiz Abu Bakr Al-Baihaqi (empunya Al-Asma’ wa As-Sifat)

Peringkat Keempat

Abu Bakr Al-Khatib Al-Baghdadi
Al-Ustaz Abu Al-Qasim Al-Qusyairi
Abu ‘Ali bin Abi Harishoh Al-Hamdani Ad-Dimasyqi
Abu Al-Muzhoffar Al-Isfara’ini
Abu Ishaq Ibrahim bin ‘Ali As-Syirazi
Imam Al-Haramain Abu Al-Ma’ali Al-Juwaini
Abu Al-Fath Nasr bin Ibrahim Ad-Dimasyqi
Abu Abdillah At-Thobari

Peringkat Kelima

Abu Al-Muzoffar Al-Khowafi
Al-Imam Abu Al-Hasan At-Thobari (Balika Al-Harrasi)
Hujjatul Islam Al-Imam Abu Hamid Muhammad Al-Ghazali r.a.
Al-Imam Abu Bakr Al-Syasyi
Abu Al-Qashim Al-Anshori An-Naisaburi
Al-Imam Abu Nasr bin Abi Al-Qasim Al-Qusyairi
Al-Imam Abu ‘Ali Al-Hasan bin Sulaiman Al-Isbahani
Abu Sa’id As-ad bin Abi Nashr bin Al-Fadhl Al-‘Umri
Abu Abdillah Muhammad bin Ahmad bin Yahya Al-Uthmani Ad-Dibaji
Al-Qadhi Abu Al-‘Abbas Ahmad bin Salamah (Ibn Al-Ratbi)
Al-Imam Abu Abdillah Al-Farawi
Imam Abu Sa’ad Isma’il bin Ahmad An-Naisaburi Al-Karmani
Imam Abu Al-Hasan Al-Sulami Ad-Dimasyqi
Imam Abu Manshur Mahmud bin Ahmad Masyazah
Abu Al-Fath Muhammad bin Al-Fadhl bin Muhammad Al-Isfara’ini
Abu Al-Fath Nasrullah bin Muhammad Al-Mashishi

Peringkat Keenam

Al-Imam Fakhruddin Al-Razi (empunya At-Tafsir Al-Kabir dan Asas At-Taqdis)
Imam Saifullah Al-Amidi (empunya Abkar Al-Afkar)
Sulton Al-Ulama’ Izzuddin bin Abdil Salam
Sheikh Abu ‘Amr bin Al-Hajib
Sheikhul Islam Izzuddin Al-Hushairi Al-Hanafi (empunya At-Tahsil wal Hashil)
Al-Khasru Syahi

Peringkat Ketujuh

Sheikh Taqiyuddin Ibn Daqiq Al-‘Idd
Sheikh ‘Ala’uddin Al-Baji
Al-Imam Al-Walid Taqiyuddin Al-Subki (murid Sheikh Abdul Ghani An-Nablusi)
Sheikh Shofiyuddin Al-Hindi
Sheikh Shadruddin bin Al-Marhal
Sheikh Zainuddin
Sheikh Shodruddin Sulaiman Abdul Hakam Al-Maliki
Sheikh Syamsuddin Al-Hariri Al-Khatib
Sheikh Jamaluddin Az-Zamlakani
Sheikh Jamaluddin bin Jumlah
Sheikh Jamaluddin bin Jamil
Qodhi Al-Quddho Syamsuddin As-Saruji Al-Hanafi
Al-Qadhi Syamsuffin bin Al-Hariri
Al-Qodhi ‘Addhuddin Al-Iji As-Syirazi (empunya kitab Al-Mawaqif fi Ilm Al-Kalam)
Dan sebagainya… Nafa’anaLlahu bi ulumihim wa barakatihim.. amin…
(antara rujukan: Tabyiin Kizb Al-Muftari oleh Imam Ibn ‘Asakir, Marham Al-Ilal oleh Imam Al-Yafi’e, Tobaqot As-Syafi’iyyah Al-Kubra oleh Imam Tajuddin As-Subki, At-Tobaqot oleh Imam Al-Badr Husein Al-Ahdal dan sebagainya)
Semoga Allah s.w.t. memberkati mereka dan seluruh umat Islam... Amin

KALAULAH ULAMA-ULAMA YANG HEBAT SEPERTI DI ATAS PUN TIDAK BERAKIDAH SEPERTI AKIDAH MUJASSIMAH WAHABI SALAFY PALSU , MAKA KITA LEBIH BAIK DAN SELAMAT IKUT ULAMA-ULAMA TERSEBUT LAH !!!

sumber: Blog ini diselia oleh Persatuan Mahasiswa Pengajian Akidah dan Agama, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia

also, diambil dr http://www.facebook.com/note.php?note_id=215461591859750

المكتبات في عصر الدولة الفاطمية

أسس الفاطميون دولتهم في شمال أفريقيا في تونس. ثم توسعوا شرقاً وغرباً حتى تمكن الخليفة المعز لدين الله الفاطمي من دخول مصرسنة 357 هـ . واستمرت دولتهم أكثر من قرنين إلى أن قضى عليها صلاح الدين الأيوبي سنة 567 هـ .
أهم أعماله: 
- أسس مدينة القاهرة وجعلها عاصمة له.
-أسس الجامع الأزهر
 
أهم المظاهر الحضارية للدولة الفاطمية

 1- الاهتمام بالعلم والعلماء
2- اصبحت القاهرة من أهم المراكز العلمية في العالم فنافست بغداد وقرطبة.
3- أصبحت القاهرة تستقطب العلماء من كل العالم.
 4- كثرة المراكز العلمية والمكتبات
 مكتبة دار الحكمة
أسسها الخليفة الفاطمي الحاكم بأمر الله  سنة 395هـ.
تسمى أحياناً بدار العلم
 •كانت هذه المكتبة رمزاً للدعوة الشيعية الإسماعيلية لأن مجالس الدعوة كانت تسمى مجالس الحكمة.
أقسام المكتبة
كان للمكتبة بناء خاص مجاور للقصر الغربي، ونقل إليها أعداداً غفيرة من الكتب الموجودة في خزائن القصور الفاطمية من سائر العلوم. ومن أهم أقسام المكتبة:
1- قسم الفقهاء
2- قسم قراء القرآن الكريم
3- قسم أصحاب النحو واللغة
4-  قسم الأطباء  

 
 

 
 

Saturday 3 December 2011

Economic Transformation Plan Roadmap

Economic Transformation Plan Roadmap
SPEECH BY
YAB DATO’ SRI MOHD NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK
PRIME MINISTER OF MALAYSIA
AT THE LAUNCH OF
ECONOMIC TRANSFORMATION PROGRAM ROADMAP
ON 25TH OCTOBER 2010 (MONDAY), AT 3.00 PM
AT DEWAN MERDEKA,
PUTRA WORLD TRADE CENTRE (PWTC)
———————————————–
Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Selamat Petang, Salam Sejahtera Dan Salam Satu Malaysia..

1. Alhamdulillah, marilah kita bersama-sama memanjatkan kesyukuran ke Hadrat Ilahi, kerana dengan Limpah dan KurniaNya, maka dapat kita bersama-sama dalam majlis yang penuh bermakna ini. Pada petang ini kita semua akan menjadi saksi kepada satu titik permulaan penuh gemilang dalam kelok pembangunan Negara yang kita cintai ini.  Dua puluh tahun yang lalu, Negara kita telah mengikat janji untuk menunaikan harapan yang bersendikan Wawasan. Wawasan murni ini terbina atas cita-cita rakyat Malaysia untuk membina sebuah Negara yang aman, maju dan berdaulat.

Tuan-tuan dan Puan-puan,

2. Kini, cuma sepuluh tahun memisahkan kita dalam perjalanan menuju tarikh keramat, tahun 2020. Kita tidak punya banyak masa. Lantaran itu, saya telah memperkenalkan empat teras strategik untuk menjana transformasi Malaysia bagi meletakkan kita di atas landasan untuk menuju wawasan murni kita bersama.

3. Unsur pertama yang memayungi hala tuju kita adalah gagasan 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Konsep ini menyeru kepada perpaduan dan keharmonian, serta mengutamakan maslahah rakyat yang inklusif di samping memastikan tadbir urus yang cekap dan pantas. Inilah Gagasan 1Malaysia: falsafah induk yang memandu hala tuju negara.

4. Seterusnya, saya telah memperkenalkan Program Transformasi Kerajaan atau GTP, yang menjadi peta implemantasi bagi meningkatkan prestasi jentera Kerajaan ke arah memenuhi aspirasi dan kehendak rakyat. Dan pada hari ini, saya akan memperkenalkan pula Program Transformasi Ekonomi dengan tujuan sebagai asas lonjakan yang bakal merubah Malaysia menjadi negara maju berpendapatan tinggi. Kesemua program transformasi yang telah saya nyatakan tadi akan didokong oleh unsur keempat, yakni Rancangan Malaysia Ke-10 yang menjadi asas penggerak bagi memacu pelaksanaan kedua-dua program transformasi negara.

Tuan-tuan dan Puan-puan,

5. Pertamanya, izinkan saya untuk mengimbas kembali pelaksanaan GTP setakat ini. Program GTP ini lahir hasil daripada kehendak dan keperluan rakyat, di mana enam Bidang Keberhasilan Utama Negara atau NKRA telah dikenalpasti iaitu: membanteras jenayah; memerangi rasuah; menjulang pencapaian pendidikan; mengangkat taraf hidup isirumah berpendapatan rendah; memperkasa infrastruktur asas luar bandar dan meningkatkan mutu pengangkutan awam bandar. Pada awalnya, ramai yang meragui kemampuan dan kesungguhan Kerajaan. Alhamdulillah pada hari ini, saya amat berpuas hati dan bangga di atas pencapaian keenam-enam NKRA setakat ini. Pada saat kita berbicara tentang transformasi, saya ingin berkongsi pencapaian NKRA dalam tempoh sembilan bulan sejak bermulanya pelaksanaan GTP.

6. Buat pertama kalinya dalam tempoh 3 tahun berturut-turut, indeks jenayah keseluruhannya pada sembilan bulan pertama 2010 telah menurun sebanyak 16 peratus sementara jenayah jalanan menurun sebanyak 38 peratus berbanding tempoh yang sama. Jumlah penumpang Penggunaan LRT telah bertambah dengan ketara sebanyak 2.4 juta orang manakala seramai 54,569 kanak-kanak telah mendapat faedah daripada 1,358 kelas pra sekolah sementara 9,816 sekolah telah diberi penarafan buat pertama kalinya.

7. Bilangan rakyat Malaysia yang terangkum dalam golongan miskin tegar telah berjaya kita kurangkan sebanyak 49 peratus. Dalam usaha Kerajaan untuk memerangi rasuah, 3,716 kontrak kerajaan / awam telah disiarkan kepada orang ramai melalui laman web. Seramai 648 orang telah ditahan atas sebab-sebab rasuah dan 208 orang telah dijatuhkan hukuman. Malah, butiran mereka yang dikenakan hukuman, termasuk nombor Kad Pengenalan dan gambar, telah disiarkan di laman web SPRM. Ini adalah sebagai langkah pencegahan, atau dikenali sebagai Name-and-Shame.

8. Terdapat banyak lagi pencapaian-pencapaian bagi inisiatif-inisiatif NKRA di bawah Program Transformasi Kerajaan. Cukup sekadar apa yang saya sebutkan tadi, untuk menggambarkan betapa GTP telah mula membuahkan hasil, sungguhpun dalam beberapa bulan semenjak ia mula dilaksanakan. NKRA adalah satu perincirian pertama seumpamanya pernah dilakukan secara peringkat nasional. Pelan dan implementasinya dipantau secara teliti dan halus berdasarkan KPI atau target yang telah dikenal pasti.

9. Dengan itu, saya ingin mengucapkan tahniah kepada ke enam-enam Menteri yang telah menerajui NKRA tersebut, penjawat-penjawat awam dan PEMANDU, dan saya berharap mereka semua akan terus berusaha sedaya upaya untuk menjayakan program ini. Pada masa yang sama, harus diingatkan bahawa perjalanan transformasi ini masih di peringkat awal.

Tuan-tuan dan Puan-puan,

10. Izinkan saya beralih pula kepada hal ehwal ekonomi negara, yang menjadi fokus bagi acara pada hari ini. Kita rakyat Malaysia kini boleh berbangga dengan pencapaian ekonomi negara sepanjang 20 hingga 30 tahun yang lepas. Sedar atau tidak, Negara kita adalah salah satu daripada 13 negara di dunia yang telah berjaya mengekalkan pertumbuhan ekonomi melebihi tujuh peratus selama 25 tahun atau lebih, semenjak 1945. Kita bukan lagi negara miskin; pihak Bangsa-bangsa Bersatu (United Nations) melaporkan indeks kemiskinan kita telah menurun daripada 49.3 peratus pada 1970 kepada 3.8 peratus pada 2009.

11. Pada masa yang sama, kita juga telah berjaya meningkatkan tahap kesamarataan ataupun pengagihan kekayaan di negara kita. Berdasarkan ukuran pekali Gini (Gini coefficient), ketaksetaraan pendapatan negara telah menurun daripada 0.513 pada 1970 kepada 0.441 pada 2009. Di samping itu, pendapatan purata isi rumah telah meningkat daripada RM1,582 pada tahun 1980 kepada RM4,025 pada tahun 2009.

12. Sungguhpun begitu, dalam masa beberapa tahun kebelakangan ini, kita mula menyedari bahawa Malaysia sudah mula berkisar pada takuk ekonomi yang digelar sebagai “the middle income trap”. Oleh yang demikian, kita harus mula beranjak daripada strategi lama yang berdasarkan model ekonomi berintensif buruh. Kita perlu segera mengikuti model ekonomi berasaskan tenaga kerja berkemahiran tinggi dan berpendapatan tinggi supaya kita dapat mengekalkan daya saing dalam ekonomi global yang serba mencabar.

13. Kita tidak punya pilihan; kegagalan untuk mencapai Transformasi bererti kita akan terus hanyut dan terasing, sementara Negara-negara lain di rantau ini akan terus memintas kita.  Bagi mencapai status negara berpendapatan tinggi, kita memerlukan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar tidak kurang daripada enam peratus setahun selama 10 tahun. Kita mesti mengembangkan dan mempertingkatkan aktiviti dan hasil ekonomi kita secara besar-besaran.

14. Dengan cara ini, setiap rakyat dalam negara akan mendapat faedah – sama ada petani di Sarawak mahupun eksekutif perniagaan di Kuala Lumpur – tanpa mengira etnik atau status sosial rakyat. Ini adalah inti pati konsep keterangkuman atau “inclusiveness”, yang mendesak agar tiada satupun rakyat Malaysia yang tercicir daripada arus perdana pembangunan.

15. Bagi menjana Transformasi nasional yang sama-sama kita citakan, saya ingin menyeru sektor swasta untuk memainkan semula peranan mereka sebagai enjin perdana penggerak ekonomi negara. Ini adalah selaras dengan strategi yang telah saya umumkan sebelum ini di dalam Rancangan Malaysia Ke 10. Dengan itu, mungkin ramai tertanya-tanya pada hari ini, bagaimanakah kita, sebagai sebuah Negara, akan mencapai status negara berpendapatan tinggi?

Tuan-tuan dan puan-puan,

16. Pada bulan Mei yang lepas, seramai lebih 1,000 orang daripada sektor awam dan swasta, organisasi bukan Kerajaan dan masyarakat umum telah berkumpul di dalam satu bengkel untuk mencapai satu kata sepakat. Mereka telah mengenalpasti 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (atau NKEA) yang mengandungi projek yang spesifik dan mantap untuk mengerakkan negara ke arah menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi.

17. 12 NKEA yang di kenal pasti adalah Minyak, Gas dan Tenaga; Minyak Sawit; Perkhidmatan Kewangan; Pemborongan dan Peruncitan; Pelancongan; Perkhidmatan Perniagaan; Elektrikal dan Elektronik; Kandungan Komunikasi dan Infrastruktur; Kesihatan; Pendidikan; Pertanian; dan Greater Kuala Lumpur/Klang Valley.

18. Terdapat asas yang kukuh mengapa 12 NKEA tersebut dipilih sebagai bidang utama ekonomi negara. 12 NKEA ini akan menyumbang sebanyak 73 peratus daripada jumlah Pendapatan Negara Kasar (GNI) yang diperlukan untuk mencapai status negara berpendapatan tinggi pada tahun 2020. 12 NKEA ini jugalah yang akan menjadi jentera pertumbuhan yang akan memacu ekonomi negara terus ke hadapan.

19. Keputusan terperinci daripada bengkel 1,000 orang serta makmal yang melibatkan 500 peserta terkandung di dalam Buku Program Transformasi Ekonomi (atau ETP) yang akan menggariskan hala tuju bagi ekonomi Negara Malaysia dalam sepuluh tahun yang akan datang.

Tuan-tuan dan puan-puan,

20. Apa yang bakal kita lakukan sekarang tidak pernah kita lakukan sebelum ini. Biar saya huraikan enam perkara yang membezakan ETP daripada mana-mana pelan pembangunan yang terdahulu.

21. Pertamanya, ETP ialah satu program, dan bukan satu pelan. Perbezaan yang ketara di sini ialah program mengandungi projek spesifik dan tindakan khusus siap dengan tempoh masa, pemilik projek dan pengukuran prestasinya. Program ini mengandungi 131 Projek Permulaan atau Entry Point Projects (EPP), 12 laporan makmal, 60 Peluang Perniagaan, kesemuanya bertujuan untuk mewujudkan 3.3 juta pekerjaan tambahan. Program ini telah pun mula membuahkan hasil awal.

22. Kedua, ETP berasaskan kepada Pendapatan Negara Kasar atau lebih dikenali sebagai GNI. Matlamat kita adalah untuk mencapai 15,000 dolar Amerika GNI per kapita pada 2020 dan ETP menyediakan hala tuju yang jelas. Dalam tempoh 10 tahun akan datang, 131 EPP dan 60 peluang perniagaan akan masing-masing menjana GNI tambahan sebanyak $138 bilion dolar Amerika dan $112 bilion dolar Amerika. Apabila disatukan dengan pertumbuhan organik hasil daripada NKEA dan bukan NKEA, jumlah GNI pada 2020 dianggarkan akan mencapai $523 bilion dolar Amerika.

23. Ketiga, ETP dibentuk bersama dengan sektor swasta mengikut satu pendekatan yang terbuka dan telus, di mana ianya adalah mesra pasaran dan berdasarkan merit dan keperluan. Bagi memperkukuhkan ketelusan dan mengambil kira pandangan rakyat, butiran dan program ETP telah dipamerkan dan perbincangan diadakan bersama lebih 13,000 rakyat menerusi Hari Terbuka. Hala tuju ETP boleh didapati dengan mudah oleh rakyat, dan di mana kontrak kerajaan diberi, kita akan menyiarkannya di dalam laman web kerajaan.

24. Keempat, ETP akan mengubah peranan kerajaan daripada pembiaya kewangan kepada pemudah cara untuk mengurangkan pembelanjaan sektor awam. Satu berita baik ialah 92 peratus daripada pelaburan untuk ETP adalah dari sektor swasta. 73 peratus dari jumlah pelaburan swasta ini akan disumbangkan daripada pelaburan terus domestic (DDI). Ingatlah, ekonomi Negara bergantung besar kepada pelabur asing dan domestik.

25. Kelima, ETP ini bersifat inklusif dan adalah untuk semua rakyat Malaysia. Maksud saya di sini ialah setiap rakyat Malaysia akan dapat merasai, walau sedikit mana sekalipun, impak positif hasil daripada pelaksanaan projek-projek di bawah ETP.

26. Secara keseluruhan, kesemua 131 EPP merentasi seluruh pelosok negara. 68 EPP akan memanfaatkan negeri Sawarak sementara 71 EPP akan memberi manfaat kepada negeri Sabah. 106 EPP akan membawa manfaat kepada komuniti bandar sementara 25 EPP akan memberi manfaat terus kepada masyarakat luar bandar. Ini secara amnya adalah selaras dengan nisbah penduduk bandar dan luar bandar negara ini.

27. Khususnya untuk masyarakat luar bandar, EPP dijangka akan mewujudkan 323,596 pekerjaan baru pada tahun 2020. Ia juga akan memberi manfaat kepada pemilik Tanah Adat Pribumi, khususnya di Sarawak dan Sabah.

28. Tidak lupa juga ingin saya nyatakan hasrat saya supaya ETP ini dapat juga mendapat manfaat daripada tenaga kerja wanita. Hanya 3.95 juta daripada 8.66 juta wanita berumur di antara 15 hingga 64 tahun kini bekerja. Wanita adalah nadi pembangunan negara dan kita mesti membabitkan mereka dalam tenaga kerja.

Tuan-tuan dan Puan-puan,

29. Jelaslah di sini bahawa ETP ini bakal merangkumi segenap lapisan masyarakat. Kesan hasil pembangunan kelak akan dinikmati oleh setiap rakyat Malaysia, tanpa sesiapapun yang tercicir daripada arus pencapaian ekonomi Negara.

30. Justeru itu, saya ingin mengetengahkan beberapa contoh EPP yang terdapat di dalam buku ETP ini, sama ada yang besar mahupun yang kecil. Daripada 131 EPP, saya akan mengutarakan enam contoh utama.

31. Program TUKAR atau Transformasi Kedai Runcit di bawah NKEA Pemborongan and Peruncitan akan memodenkan serta membantu 50,000 peruncit kecil untuk meningkatkan daya saing mereka dalam era peruncitan moden. Ini adalah satu contoh projek yang akan membantu perusahaan kecil dan sederhana. Impak kepada GNI pada tahun 2020 adalah dianggarkan sebanyak RM 5.5 billion dan akan mewujudkan peluang pekerjaan sebanyak 51,544.

32. Di bawah NKEA Pertanian, Projek Zon Akuakultur Berintegrasi dengan saiz minimum 1,000 hektar untuk mengeluarkan produk akuakultur premium yang bermutu bagi pasaran eksport, akan dilaksanakan di beberapa lokasi di seluruh negara. Kita telah mengenalpasti lokasi tertentu dengan skala besar seperti di Pitas, Sungai Telaga dan Sungai Padas di Sabah serta di Batang Ai dan Tanjung Manis di Sarawak. Projek ini adalah khusus untuk penduduk luar Bandar. Impak kepada GNI pada tahun 2020 adalah dianggarkan sebanyak RM 1.2 billion dan akan mewujudkan peluang pekerjaan sebanyak 11,890.

33. Bagi membangunkan pelancongan kesihatan di Malaysia, 35 buah hospital di Malaysia telah dikenal pasti di bawah NKEA Kesihatan. Impak kepada GNI pada tahun 2020 adalah dianggarkan sebanyak RM 4.2 billion dan akan mewujudkan peluang pekerjaan sebanyak 5,295.

Tuan-tuan dan puan-puan,

34. Pada tahun 2009, pendapatan daripada industri pelancongan mencecah RM53.4 bilion. Bagi memperkasakan lagi kedudukan Malaysia sebagai sebuah destinasi pelancongan berunsur Asia yang menarik, satu Pusat Malaysia Truly Asia akan diwujudkan di Kuala Lumpur untuk menempatkan kebudayaan dan hiburan terbaik Malaysia. Ini merupakan sebahagian daripada NKEA Greater Kuala Lumpur/Lembah Klang.  Impak kepada GNI pada tahun 2020 adalah dianggarkan sebanyak RM 233 juta dan akan mewujudkan peluang pekerjaan sebanyak 1,700.

35. Di bawah NKEA yang sama, saya sudahpun mengumumkan projek MRT. Landasan MRT sepanjang 140km yang menghubungkan pelbagai tempat di Kuala Lumpur akan dibina untuk mencergaskan Kuala Lumpur melalui kesan berganda ekonomi serta menjadikan Kuala Lumpur salah satu bandaraya yang paling selesa untuk diduduki di dunia. Ini akan menambahbaik pengangkutan awam bandar memandangkan kita menjangka penduduk di Greater Kuala Lumpur/Lembah Kelang akan meningkat dari enam juta ke 10 juta orang pada tahun 2020. Impak kepada GNI pada tahun 2020 adalah dianggarkan sebanyak RM 21.2 billion dan akan mewujudkan peluang pekerjaan sebanyak 20,000.

36. Sebuah pusat pendidikan berintegrasi penuh sebesar 305-ekar yang mengandungi universiti, institusi penyelidikan dan pembangunan, dan kemudahan pendidikan lain akan memberi rangsangan seterusnya kepada initiatif Educity@Iskandar di bawah NKEA Pendidikan. Impak kepada GNI pada tahun 2020 adalah dianggarkan sebanyak RM 1.0 billion dan akan mewujudkan peluang pekerjaan sebanyak 1,164.

37. Terdapat banyak lagi Projek Permulaan di bawah hala tuju ETP. Untuk memastikan maklumat penting ini mudah difahami dan diterima oleh semua lapisan masyarakat, terdapat tiga versi hala tuju ETP ini: buku 605 muka surat bagi mereka yang rajin membaca, ringkasan eksekutif 55 muka surat untuk yang kurang gemar membaca dan bagi yang langsung tiada masa untuk membaca, kita juga sediakan sebuah klip video yang mengambil masa selama enam minit.

Tuan-tuan dan puan-puan,

38. EPP yang telah dikenalpasti hanya merupakan projek-projek awal yang telah dirangka untuk memangkinkan pelaksanaan ETP. Lebih banyak projek akan dikenalpasti oleh pihak swasta dan akan dikategorikan didalam ETP. Terdapat banyak bantuan-bantuan kerajaan yang telah pun disediakan melalui pelbagai agensi. Kerajaan akan tetap membantu sekiranya kemudahan pembiayaan awam ini memangkinkan sumbangan GNI dan pewujudan peluang pekerjaan.

39. Dalam erti kata lain, ianya memberi manfaat kepada semua rakyat, yakni ia tidak hanya berkisar kepada projek besar / mega project semata-mata. Proses pelaksanaan baru bermula. Di bawah Bajet 2011, RM6.0 bilion telah diperuntukkan oleh pihak Kerajaan untuk memangkinkan pelaksanaan EPP. Ini adalah sebahagian daripada lapan peratus pembiayaan awam yang akan merangsang 92 peratus pelaburan sektor swasta.

40. Seterusnya, unsur Keenam yang ingin saya tekankan dalam ETP ini adalah pewujudan pekerjaan baru dengan gaji yang lebih tinggi. Sejumlah 3.3 juta pekerjaan baru akan diwujudkan pada tahun 2020, di mana 63 peratus akan berada di dalam segmen pendapatan sederhana dan tinggi berbanding dengan 43 peratus yang sedia ada. 46 peratus daripada jumlah 3.3 juta pekerjaan yang akan diwujudkan akan memerlukan kelulusan vokasional dan diploma. Oleh yang demikian, adalah dijangka 600,000 orang akan terkeluar daripada segmen pendapatan terendah. Justeru itu, 40 peratus penduduk terbawah Malaysia akan menikmati tahap pendapatan yang lebih tinggi.

41. Tambahan pula, kita telah mewujudkan Talent Corporation untuk mengekal dan menarik bakat terbaik untuk Malaysia. Kalau dahulu kita mengatakan “hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri”; kini dengan adanya pelan ETP, insya-Allah kita akan pastikan bumi Malaysia ini dihujani emas perak gangsa yang melimpah ruah bagi manfaat seluruh rakyat Malaysia.

Tuan-tuan dan puan-puan,

42. Itulah ke semua enam ciri unik ETP yang saya telah huraikan sebentar tadi. Pokok persoalan pada hari ini, adakah sektor swasta telah bersedia dan komited untuk merangsangkan ekonomi di bawah ETP?

43. Berdasarkan pemantauan Kerajaan, hampir 45 peratus daripada jumlah pelaburan sebanyak US$97 bilion yang diwakili 53 EPP, kini berada dalam beberapa tahap perbincangan aktif.

44. Di sini, sukacita ingin saya huraikan beberapa projek EPP yang telah pun bermula di mana acara menandatangani perjanjian akan diadakan selepas ini.

45. Pertama, sebuah syarikat dari Negara Jerman, LFoundry, akan menempatkan dan melabur dalam lima loji Fabrikasi Wafer di Taman Teknologi Tinggi Kulim, Kedah, dalam tempoh lima tahun akan datang. Pelaburan permulaan bernilai RM214 juta sementara jumlah pelaburan keseluruhan dijangka mencecah RM1.9 bilion. Ini akan merangsang industri Elektrikal and Elektronik di Malaysia.

46. Kedua, MYDIN, pengusaha besar tempatan dalam bidang pemborongan dan peruncitan telah bersetuju untuk melabur dalam 14 cawangan baru dalam tempoh tiga tahun dengan pelaburan bernilai RM1 bilion. MYDIN juga telah bersetuju untuk membantu pengusaha kecil kedai runcit melalui Projek TUKAR.

47. Ketiga, sebuah hotel 208 bilik dan kediaman 160 unit akan dibina di atas 2.2 ekar tanah di KL Sentral. Hotel dan kediaman ini akan diuruskan oleh St. Regis, satu jenama antarabangsa dalam bidang hospitaliti bertaraf enam bintang.  Pelaburan sebanyak RM1.2 billion ini akan mempunyai jumlah kawasan pembangunan sebanyak 1.4 juta kaki persegi.

48. Keempat, Schlumberger, syarikat terkemuka dalam bidang perkhidmatan medan minyak, baru-baru ini telah membuka satu hab perkhidmatan mereka, Eastern Hemisphere Global Financial Services Hub, di Bandar Utama. Ini adalah sebahagian daripada EPP untuk Greater KL/Klang Valley bagi menarik 100 syarikat multinasional untuk menempatkan operasi mereka di Kuala Lumpur menjelang 2020.

49. Kelima, Malaysia Airports Holdings Berhad telah memberi konsesi 25 tahun kepada WCT untuk membina dan mengoperasi kompleks integrasi di KLIA2.  Kompleks dengan kos sebanyak RM486 juta itu akan mengandungi hab pengangkutan untuk teksi dan bas serta satu blok kawasan membeli-belah dan kawasan letak kereta.

50. Keenam, syarikat pelaburan yang berasal dari Timur Tengah, iaitu Mubadala, akan bekerjasama dengan 1MDB untuk membangunkan Daerah Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur, yang bernilai RM26 bilion, di atas 34 hektar tanah berdekatan Jalan Tun Razak.

51. Ketujuh, Premium Renewable Energy Sdn Bhd akan membina lima loji minyak bio dalam tempoh lima tahun akan datang. Loji pertama dengan kos RM124 juta akan ditempatkan di Lahad Datu, Sabah.

52. Kelapan, Asia e-University telah dilantik oleh Kementerian Pengajian Tinggi sebagai Universiti Gateway untuk pembangunan pembelajaran dalam talian and jarak jauh antarabangsa. Inisiatif ini dijangka akan menghasilkan GNI sebanyak US$110 juta.

53. Kesembilan, syarikat Genting Berhad akan membina Johor Premium Outlets di Genting Indah pura, yang bakal merangkumi hotel, tempat rekreasi air antarabangsa dan pusat membeli besar. Ini seterusnya akan menarik banyak lagi pelancong asing datang ke Johor terutamanya dari Singapura. Kos pembinaan dan pelaburan yang dibiayai oleh Genting adalah sebanyak RM150 juta.

Tuan-tuan dan puan-puan,

54. Kesemua projek-projek ini menunjukkan bahawa ETP telah pun mula menunjukkan hasil dan pencapaian permulaan yang positif. Kerajaan akan mengumumkan lebih banyak lagi pelaburan baru dalam masa yang terdekat ini.

55. Kita telah buktikan kepada mereka yang mencurigai ETP. Projek yang telah bermula menunjukkan bahawa sekiranya kita memberi fokus kepada tindakan (action) dan mengelakkan daripada omong kosong serta perdebatan dan perbalahan yang merugikan, hasil pasti akan tercapai. Ini adalah selari dengan Gagasan 1Malaysia – Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.

56. Dalam pada itu, satu unsur yang cukup penting dalam pelaksanaan ETP adalah pewujudan satu struktur tadbir urus yang jelas dan tersusun. Tanpa adanya struktur tadbir urus sebegini, kita tidak mampu memperoleh hasil yang kita inginkan.

57. Bagi pihak saya sendiri, saya akan memberikan komitmen peribadi saya untuk memastikan agar setiap Menteri yang bertanggungjawab akan memantau pencapaian EPP dan pelaburannya, dan ini dijadikan sebahagian daripada pengukuran prestasi (atau KPI) mereka. Malah, saya telah pun mengadakan dua sesi penilaian prestasi Menteri dan proses penilaian ini akan diteruskan setiap enam bulan.

58. Selain daripada mesyuarat Kabinet, saya juga mempengerusikan mesyuarat mingguan Majlis Ekonomi di mana setiap kemajuan ETP akan dapat dipantau secara lebih dekat. Kerajaan juga akan memastikan agar semua penjawat awam dan semua mereka yang terlibat akan menyokong keperluan sektor swasta.

59. Kita akan memastikan agar setiap projek besar dijalankan secara terbuka dan telus. Untuk memastikan perkara ini berlaku, Kerajaan akan menggunakan proses tender terbuka sebagai proses asas atau default. Hanya dalam keadaan terkecuali, kita akan mengadakan tender terhad atau rundingan terus.

Tuan-tuan dan puan-puan,

60. Tidak lama lagi Kerajaan juga akan menguatkuasakan Akta Perlindungan Pemberi Maklumat atau Whistleblower Protection Act sebagai satu pencegah terhadap rasuah. Akta Perlindungan Pemberi Maklumat ini telah pun diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara dan pihak kerajaan sedang mengemaskini prosedur pengendalian di peringkat pelaksanaan. Saya berharap ini akan meningkatkan rasa tanggungjawab rakyat untuk memberanikan diri untuk melaporkan salah laku rasuah tanpa rasa takut.

61. Sehingga kini rakyat telah pun memberi maklum balas yang positif terhadap ETP.pada Hari Terbuka ETP di Kuala Lumpur, Kuching dan Kota Kinabalu pada bulan September dan Oktober.

62. Mengikut skor purata (weighted average score), 75 peratus percaya yang ETP adalah program yang berdaya maju untuk mentransformasikan negara.

63. Di samping itu, 71 peratus bersetuju dan yakin bahawa ETP akan mewujudkan struktur ekonomi yang seimbang dan mampan.

64. Akhir sekali, 73 peratus percaya bahawa ETP akan membuka jalan bagi Malaysia menjadi sebuah Negara yang berpendapatan tinggi menjelang 2020.

65. Saya sedar bahawa dalam setiap haluan transformasi, akan ada pihak minoriti yang merasa ragu dan tidak yakin dengan hasil dan pencapaian yang bakal diperolehi dari program tersebut. Biasanya golongan ini lebih lantang daripada golongan majoriti yang yakin, namun kebanyakan daripada golongan majoriti ini lazimnya mengambil sikap berdiam diri.

66. Saya sendiri sebagai Perdana Menteri sebenarnya telah mengambil risiko dengan memperincikan secara nyata target dan objektif dalam dokumen hala tuju yang panjang lebar ini. Ini menunjukkan Kerajaan adalah telus dan bersedia untuk memenuhi janji kepada rakyat. Sesungguhnya, penerbitan dokumen hala tuju yang sebegini terperinci merupakan satu bukti keyakinan saya terhadap dengan kebolehan setiap rakyat Malaysia – sama ada yang bekerja di sektor swasta mahupun sektor awam – untuk sama-sama berganding bahu dalam menjayakan program ini.

Tuan-tuan dan puan-puan,

67. Sebagai Perdana Menteri, saya sedari bahawa rakyat Malaysia sebenarnya merupakan satu bangsa yang bercita-cita tinggi dan berjiwa besar. Kita telah berjaya mengangkat martabat kita, dari sebuah Negara kecil yang miskin, hinggalah menjadi sebuah Negara membangun yang dicontohi serta dikagumi serata dunia.

68. Namun sebagai rakyat Malaysia, kita perlu terus berusaha dan tidak berpeluk tubuh. Kita yakin dan percaya bahawa kita seharusnya berdiri sama tinggi dengan mana-mana Negara di persada dunia. Kita merasakan bahawa kita juga layak dan sepatutnya berada di saf hadapan dalam arena dunia, bukan sekadar menjadi makmum dalam saf yang terkebelakang.

69. Sepuluh hari yang lalu, saya membentangkan Bajet 2011. Hari ini, dengan pelancaran Program Transformasi Ekonomi, Kerajaan dengan jelas dan tegas membuktikan bahawa masa depan yang cerah bagi Negara kita bukanlah mimpi atau dongeng semata-mata. Pelan Hala Tuju ETP ini bukanlah satu penyataan hasrat yang kabur, tetapi adalah satu peta panduan yang cukup jelas dan tersusun, yang bakal menjulang martabat Negara di mata dunia.

70. Maka dengan itu, saya ingin menyeru segenap rakyat Malaysia, yakinlah bahawa masanya telah tiba untuk melenyapkan rasa ragu dan curiga. Usah kita terus bergelut dengan percakapan dan perbalahan kosong. Hentikanlah suara-suara sumbang dan senyuman-senyuman sinis yang menyempitkan hati dan mematikan azam.

71. Sebaliknya, marilah kita sama-sama merapatkan saf dan membulatkan niat kita untuk meluaskan jalan menuju kejayaan. Bak kata orang lama, dayung sudah di tangan, perahu sudah di air. Dengan itu, marilah kita sama-sama melayari bahtera merdeka menuju aspirasi Negara maju menjelang tahun 2020 nanti.

Dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim, saya dengan sukacitanya melancarkan Roadmap Program Transformasi Ekonomi.

Sekian,

Wabillahitaufiq Walhidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


Terima kasih.

konsep 1Malaysia

Konsep 1Malaysia
yang diperkenalkan oleh YAB Perdana Menteri adalah satu model
perpaduan yang terbaik bagi negara ini dan disanjung tinggi oleh
negara-negara lain. Dan mengambil maklum penerapan teras-teras
perpaduan yang terkandung dalam konsep 1Malaysia adalah amat
penting bagi pembangunan negara untuk menjadi negara maju pada
tahun 2020.

Dan mengambil maklum bahawa konsep penerimaan
1Malaysia yang menekankan sikap penerimaan di kalangan rakyat
berbilang kaum di mana satu kaum menerima keunikan kaum yang lain
seadanya agar dapat kita hidup bersama dalam keadaan saling
menghormati sebagai rakyat dalam satu negara adalah merupakan
satu kenyataan yang harus diterima oleh semua rakyat Malaysia.

Dan mengambil maklum juga bahawa konsep 1Malaysia juga menekan
amalan hormat-menghormati antara semua kaum termasuk
menghormati adat resam serta budaya kaum lain. Rasa hormat ini juga
menuntut kita tidak mengeluarkan kata-kata kesat tentang kaum lain
dan juga tidak mempersoalkan peruntukan-peruntukan undang-undang
yang menyentuh sensiviti kaum.



sumber: http://www.parlimen.gov.my/files/opindex/pdf/AUMDR29112011.pdf

Be that one in a million !!!

✔- Be that one in a million... who refuses to eat nothing but halal..

✔- Be that one in a million... who chooses not to have a boyfriend or a girlfriend..

✔- Be that one in a million... who chooses to stay home when all their friends are going out partying..

✔- Be that one in a million... who gets up and prays fajr while most of the world is sleeping...

••► Be that one in a million !!!

Middle Voice: Kontrak Sosial Mansuh?

Middle Voice: Kontrak Sosial Mansuh?: #Inilah yang Middle Voice dapat gambarkan andai kata Kontrak Sosial di musnahkan oleh golongan biaDAP dan gelandangan Pakatan Rakyat.
We sin ► We don't repent ► We continue to sin!
We aren't grateful for our blessings ► We are always busy complaining!
►Then we get confused when our DU'AAS go unanswered!

◕-STOP, Repent, Turn back to Allaah-At Tawwaab right now!-◕